Accu kruiwagen

Uitgebreide informatie over het concept elektrische kruiwagen vindt u onder dit categorieoverzicht
 
Weergave:
De Nieuwe E-PowerBarrow 2.0 Elektrische kruiwagen voor de hovenier of de bouw
De Nieuwe E-PowerBarrow 2.0 Elektrische kruiwagen voor de hovenier of de bouw
€ 1.300,00 excl. btw
€ 1.573,00 incl. btw
Prijs per stuk
E-PowerBarrow Elektrische kruiwagen 2x2 160L Lithium Accu
E-PowerBarrow Elektrische kruiwagen 2x2 160L Lithium Accu
€ 2.575,00 excl. btw
€ 3.115,75 incl. btw
Prijs per stuk
Supportwielen voor E-PowerBarrow kruiwagens
Supportwielen voor E-PowerBarrow kruiwagens
€ 95,77 excl. btw
€ 115,88 incl. btw
Prijs per set
Lithium-Ion Accu voor de E-PowerBarrow elektrische kruiwagen 24V 9.7Ah
Korting -51%
Lithium-Ion Accu voor de E-PowerBarrow elektrische kruiwagen 24V 9.7Ah
€ 406,34 € 199,00 excl. btw
€ 491,67 € 240,79 incl. btw
Prijs per stuk
Stalen bak 100L voor E-PowerBarrow UV
Stalen bak 100L voor E-PowerBarrow UV
€ 106,17 excl. btw
€ 128,47 incl. btw
Prijs per stuk
Kunststof bak 100L voor E-PowerBarrow G&L
Kunststof bak 100L voor E-PowerBarrow G&L
€ 172,90 excl. btw
€ 209,21 incl. btw
Prijs per stuk
Gashendel voor de E-PowerBarrow elektrische kruiwagen
Gashendel voor de E-PowerBarrow elektrische kruiwagen
€ 95,62 excl. btw
€ 115,70 incl. btw
Prijs per stuk
E-PowerBarrow binnenband
E-PowerBarrow binnenband met gebogen ventiel
€ 7,95 excl. btw
€ 9,62 incl. btw
Prijs per stuk
E-PowerBarrow oplader
Oplader voor alle E-PowerBarrow elektrische kruiwagens
€ 64,20 excl. btw
€ 77,68 incl. btw
Prijs per stuk
Deli Tire S-247 4.80/4.00-8
Kenda Tractor profielband 4.80/4.00-8 voor 48V HUB motor
€ 39,95 excl. btw
€ 48,34 incl. btw
Prijs per stuk
E-PowerBarrow 24V DC 430Watt HUB motor
E-PowerBarrow HUB motor 24V 430Watt met 16" tractor profielband
€ 502,73 excl. btw
€ 608,30 incl. btw
Prijs per stuk

De elektrische kruiwagen

In 2017 introduceerden wij de E-PowerBarrow elektrische kruiwagen in de EU. Sindsdien hebben veel bedrijven het concept omarmd en zijn elektrische kruiwagens gaan importeren of ontwikkelen. Het resultaat is dat er nu aardig wat modellen leverbaar zijn daarom hier informatie die belangrijk is voor de aankoop van een elektrisch aangedreven kruiwagen.

Wanneer een elektrische kruiwagen?

Een elektrische kruiwagen is een hele plezierige hulp voor iedereen die veelvuldig met een kruiwagen werkt en dit werk als fysiek zwaar beschouwd. Een elektrische kruiwagen is dan een grote hulp maar ook een bron van frustratie zijn. Het lijkt een heel simpel product maar er komt misschien meer bij kijken dan u vooraf zou verwachten. Hier vindt u de belangrijkste informatie:

Snelheid

Een van de grootste frustraties bij het werken met de elektrische kruiwagen is een te lage snelheid. Kruiwagens die leeg maximaal 3.5km/u rijden zullen onder last terug gaan vallen naar 3.0km/u of lager. Bedenk goed of dit voor u een fijne snelheid is of dat u dan toch automatisch weer gaat duwen.

Bediening

Ook de bediening is een wezenlijk onderdeel van de kruiwagen. Hoe kan de kruiwagen bediend worden als er 100Kg gewicht in de kruiwagen ligt? U heeft bij zware lasten altijd 4 vingers nodig onder elk handvat anders wordt het tillen heel vervelend. Dit betekent dat alleen de beide duimen beschikbaar zijn om de kruiwagen te kunnen bedienen. Alternatieve systemen waarbij je net als bij een motorfiets moet draaien om gas te geven resulteren in pijnlijke polsen als er met veel gewicht gereden wordt. Ook de gashendels waarbij je moet duwen om de kruiwagen te laten rijden zijn niet prettig. Hoe goed kan je jouw arm vooraarts of achterwaarts bewegen als er 100+Kg in de bak ligt? Of wil je alleen met jouw lichaam de gashendel kunnen bedienen? Sta je krap en wil je toch nog iets naar achter rijden? Daar komt bij dat het vaak resulteert in ongewenste bewegingen van het wiel bij het leegkiepen omdat per ongeluk het handvat wordt ingedrukt. De duimgashendel van de E-PowerBarrow is onder alle omstandigheden te bedienen en geeft daarmee volledige controle over de aandrijving.

Snelle elektronica

Het snel kunnen schakelen tussen vooruit en achteruit is een belangrijk onderdeel van een fijn werkende elektrische kruiwagen. Met onze kleine joystick kan die omschakeling snel en soepel worden gemaakt. De elektronica reageert met korte adequate vertragingen zodat er een mooi lopende kruiwagen ontstaat. In één van onze specificaties stond dan ook 70% van de snelheid binnen 0,5 seconden, een waarde die wij na het testen hebben vastgesteld en die aangeeft op welk detail niveau de E-PowerBarrow is ontwikkeld.

Accu

De accu onder onze kruiwagen is wisselbaar. Dat is zeer belangrijk voor iedereen die een kruiwagen zoekt die langere tijd inzetbaar is omdat er altijd gebruik gemaakt kan worden van een tweede accu die snel geplaatst kan worden maar er is nog iets. Lithium accu’s houden niet van hele lage temperaturen. Om te voorkomen dat de kruiwagen in de keuken moet staan tijdens de wintermaanden kunt u bij de E-PowerBarrow de accu mee naar binnen nemen om die op te laden. De kruiwagen zelf kan dan in de schuur blijven staan.

Ondersteunende wielen

Twee extra wielen onder de kruiwagen kunnen soms heel plezierig werken. Er hoeft niet meer getild te worden. Toch zijn ze niet altijd fijn. Als de ondergrond zacht is zakken de wielen in de grond en nemen tegelijkertijd de druk van het voorwiel weg. Het resultaat is dat het wiel staat te spinnen en de kruiwagen niet meer vooruit komt. Daarbij komt dat de extra wielen wel opgetild moeten worden bij het leegkiepen van de kruiwagen. Wij hebben er daarom voor gekozen een eenvoudig te monteren wiel dat snel geplaatst maar ook verwijderd kan worden. De E-PowerBarrow wielen kunnen niet sturen maar de wielen zijn wel licht en dat is weer een voordeel bij het leegkiepen.  Zware stuur constructies bij de beide achtersteunen zijn daarom niet gewenst want het maakt het leegkiepen tot een zware opgave.

Elektromotor

De wattages van de verschillende motoren zijn moeilijk te vergelijken. Een elektromotor lijkt eenvoudig maar is dat niet. Elektromotoren hebben toerentallen waarbij de motor efficiënt loopt en toerentallen waarbij dat zeker niet het geval is. Een goede elektromotor is dus puur ontwikkeld voor het concept kruiwagen zodat de motor altijd optimaal kan presteren. Soms lees ik over kruiwagens die elektronisch begrensd zijn op 6 km/u. Is dit het geval dan loopt de motor niet optimaal en zullen ook de prestaties en het energieverbruik niet optimaal zijn. Het resulteert in een hoog opgegeven vermogen maar uiteindelijk tegenvallende prestaties. Een goede HUB motor is ontwikkeld op basis van de gewenste specificaties voor het product. Kiest men voor een standaard product dan kan het zijn dat de wattages wel hoog zijn maar de efficiënte heel laag. Dit resulteert in verminderde trekkracht en veel stroomverbuik. De E-PowerBarrow motor heeft een dubbele overbrenging en een maximale snelheid van 6km/u. De motor haalt een maximale efficiency van bijna 80% bij 65,7RPM ongeveer 5km/u. De maximale output van 434,9Watt haalt de motor bij 45 omwentelingen per minuut. Deze motor is dus niet begrensd maar draait door de dubbele overbrenging maar maximaal 73RPM en heeft dus een groot koppel een echte kruiwagen hub motor dus.

E-PowerBarrow elektrische kruiwagen

De E-PowerBarrow is een eerlijke kruiwagen ontwikkeld door mensen die zelf met een kruiwagen werken. Het doet soms pijn te zien dat het concept te grabbel gegooid wordt door bedrijven die ook een graantje van de markt willen meepikken en een motor in een kruiwagen schroeven. Wij zijn 2 jaar lang bezig geweest met testen, aanpassen, testen en aanpassen. Daarna is de E-PowerBarrow ter keuring aangeboden voor een officieel CE certificaat. Wij hadden het bijna goed gedaan maar niet helemaal. De wijzigingen die wij wettelijk moesten doorvoeren om te voldoen aan de machine richtlijn zie ik bij geen enkele andere elektrisch kruiwagen terugkomen. Heel bijzonder.

Naschrift:

Sinds 2013 is Constantijn Bonebakker bezig met de verkoop van elektrische kruiwagens in de EU. Begonnen met de Tsjechische Bravo kruiwagens en de PowerPac ED120 elektrische kruiwagen. (De Makita elektrische kruiwagen is een Chineese clone van de PowerPac ED120) die al meer dan 10 jaar bestaat. Ik had dus de nodige ervaring in het gebruik van elektrische kruiwagens met name omdat ik er zelf veel mee werk. Vanuit mijn ervaring is de E-PowerBarrow ontwikkeld.